Det har vært mye bruk av dieselvarmer i vinter siden jeg har vært mye ombord og utført vedlikehold. Det har gradvis oppstått noen situasjoner hvor den har fusket litt, og etterhvert ble det vanlig oppførsel at den stoppet når innstilt temperatur er oppnådd, og vil ikke starte igjen. Dagen etter har vi som regel fått start på den igjen, så en reset operasjon har foregått i mellomtiden. Det har også vært litt diesel lukt av og til, men nå var luken bak åpen da den stoppet sist, og jeg fikk da en litt ubehagelig overraskelse: det veltet ut en sky av uforbrent dieseldamp da den stoppet. Det var tydeligvis noe som gjorde at den ikke kjørte utlufting av forbrenningskammer før den stoppet. Dette er en Eberspacher fra 1995 (tror jeg) så den begynner å bli noen år gammel. Den har vært overhalt iallefall en gang, men jeg vet ikke helt hva som ble gjort med den. Det er sikkert mulig å fikse denne, men jeg vil heller forsøke å bruke denne i en mer sikkert situasjon hjemme til oppvarming av en utestue vi har. I båten vil jeg heller installere en ny varmer slik at vi unngår at den er en sikkerhetsrisiko om det oppstår noe problem med den.
Utmontering gikk heldigvis rimelig greit, jeg måtte tømme lager rommet under akterdekk (vi kaller det kjelleren om bord hos oss), det er utrolig hvor mye vi har der nede! Men jeg fant midlertidig plass til alt og fikk da god tilgang til varmeren. Jeg valgte å bruke mest mulig av allerede fremlagt diesel tilførsel og ledningsnett, både fordi det gamle er stripset fast svært tett og mange plasser er det vanskelig å nå tak i, men også for å spare arbeid i montering av den nye. Også brakketten ble gjennbrukt, jeg måtte endre på hullene slik at de passet til den nye varmeren, men det var ikke så mye som skulle til.
Alle kontakter ble kappet av kabelsettet til den nye og montert på de gamle ledningene. Dette var relativt enkelt, men valgte å strekke ny kabel til dieselpumpen siden det var lett å nå denne. Den nye pumpen ble montert der den gamle var montert, og jeg brukte den gamle plast slangen som fører diesel bak til varmeren. Hele operasjonen med montering etter modifisering av festebrakett ble gjennomført på en kveldsøkt.
Den nye dieselvarmeren er litt mindre en den gamle, 4 kw vs 5 kw. Dette er en Autoterm levert av Servitek som har agentur og holder reservedelel og service i Norge. https://www.servitek.no/categories/4-kw-12-volt. Jeg ble anbefalt denne av en bekjent som mener at børsteløs motor og gode kulelager er fordeler som taler til Autoterms fordel. Den skal angivelig også kunne gå lenge på lav effekt uten å sote helt ned. Det er en fordel i og med at soting er ett potensielt problem for de fleste varmere på markedet. Jeg kommer nok til å kjøre den på full effekt før den slås av uansett for å minimere sot problem.
Jeg har lenge planlagt å isolere varmeslangene slik at det blir mere varme ut i endedysene, spesielt den på badet hvor det ikke kommer mye varme. Det er ikke alle plasser det er mulig å nå røret, men fikk tatt første meteren etter varmeren, så ble det en meter uten isolasjon, før jeg fikk isolert nesten hele lengden av motorrommet hvor det er absolutt mest varmetap. Også i stuerom under gjestekøya og under dørk på gangen fikk jeg isolert godt.
Den nye varmeren har ikke skuffet oss, den går stille, er nøysom på diesel forbruk og gir faktisk mere trykk på luftstrømmen en den gamle. Isoleringen gjør at det kommer mye mer varme ut til badet også. Effekten kan reguleres trinnløst fra 1/10 til full og det gjør den lett å stille inn. Den kan leveres med termostat og digital visning, men vi valgte å ha en enkel effektregulator som også følger med i prisen.
Alt i alt ett produkt vi kan anbefale.