Båtpussen i år ble tatt nøyaktig ett år etter 2021 båtpussen, og et av spenningsmomentet denne gangen var om de keramiske polerings og voks produktene vi brukte holdt hva de lovet når det gjelder varighet. De er i utgangspunket tiltenkt bilpleie markedet så det kan tenkes at det ikke helt holder samme standard i ett maritimt miljø. Vi har båten liggende på vannet hele vinteren så vær og vind får jobbet skikkelig med både skrog og overbygg gjennom vinteren. Testen vi gjorde er her:
Det var også på tide og skifte de store zinkene i år, og det vanlige med inspeksjon, bunnmaling, propell pussing og polering /voks.
Men først en vurdering av keramisk voksing.
Vurdering av restglans
Etter en grundig vask av skroget og en runde med håndkle for å tørke av restvann, gjorde vi en visuell sjekk av restglans basert på ren synsing. Men resultatet var såpass bra at vi føler oss trygg på å gå god for påstanden om at dette holder 12 mnd minst!
Dette var såpass bra at vi valgte å igjen påføre samme behandling som i fjor, men siden det var så god glans reduserte vi antal pass i poleringssteget fra 3 til 2, dvs vi gjorde ett pass vertikalt og ett horisontalt i stedet for V+H+V pass tidligere. Det fungerte så langt vi kan se godt og ga en tilsvarende glans vi oppserverte etter puss i 2021.
Konklusjon når det gjelder keramiske polerings og voks produktene vi benyttet er at vi fortsatt anbefaler dem, og opprettholder terningskast 6 med god margin.
Av høydepunkter å trekke frem er: Lett å arbeide med, dvs påføring og avtørring er lett, det støver ikke i det hele tatt, og det gir en helt super glans med veldig god holdbarhet.
Vi ble sponset med produktene fra Poleringskongen:
https://shop.poleringskongen.no/
Resten av vårpussen..
Puss av propell ble utført som vanlig med roterende stålbørste på batteri drillen. Det er kanskje andre mere effektive måter men det fungerer greit syns jeg. Jeg tenker at det er viktig å få blank messing uten å pusse bort selve propellen og det syns jeg at jeg får til med stålbørsten.
Fairline og noen andre merker har store zink anoder festet under skroget som er koblet til propell aksling og motor innvendig via kabler og slepebørster. De gjør en veldig god jobb og tærers således vekk jevnt og trutt. I år var det akkurat passe tid å skifte til nye. Jeg tror de er 7 kg hver av dem, og de koster en del kroner, men dette bør ikke spares på. Så nå var det dags for skifting. Avmontering gikk fint, det er syrefaster gjennomgående bolter fra under akterdekk og syrefaster muttere med nylon låsing på undersiden av zinken.
Etter avmontering av dem gamle pusset jeg godt rent både bolt og skive for å sikre god kontakt med ny zink. Den roterende stålbørsten fungerte flott til dette også!
Så ble de nye montert på plass.
Bunnmaling ble utført av Aspøyvågen Marina i år også. Det koster litt penger men det sparer skuldre og armer for belasting. Vask av bunnen er også nå obligatorisk utført av dem etter at det oppsto en ulykke tidligere i år med en kunde som gjorde det selv. Vi er godt fornøyd med arbeidet de utfører, men også for dem har prisene steget en del i år så vi kommer nok til å vurdere å ta dette selv neste år.
Båten fortøyd i Ålesund etter sjøsetting på morgenen. Praktisk å ha kontorplass 3 minutt fra gjestehavna på sånne dager.