Bytte eller reperasjon av Waste Gate

Som beskrevet i tidligere innlegg så har båten vært litt treg å få opp i fart helt siden vi kjøpte den. Det har vært babord motor som har hengt litt etter i å komme over 1500 rpm, men styrbord motor har klart å dra den over etter litt nøling. Sist sesong merket vi at nølingen ble lengre, og så kom etterhvert opplevelsen av at vi ikke klarte det i det hele tatt, når vi hadde fulle vann og dieseltanker. I sommerferien ble dette veldig problematisk, men vi klarte da å komme gjennom det. Vintertid er imidlertid skru tid så jeg tok problemet fatt.

Den omtalte Wastegate ventilen.

Wastegate ventilen sitter på eksos-siden av turboen og regulerer ladetrykket turboen leverer ved å åpne og stenge en ventil. Ventilen slipper eksosgass forbi turbo og dermed reduseres ladetrykket. Poenget med dette er at turbo kan levere ladetrykk på lave omdreininger uten at trykket blir for høyt på høye omdreininger. Røret som vises under den blanke tilkobingen på bildet går til trykksiden av turbo og skal regulere ventilen utfra trykket som blir levert. Men hvis ventilen henger seg opp åpen, eller ikke går som den skal, kan en miste trykket motoren skal ha på lave omdreininger. Dette er ikke helt uvanlig skjer på tamd 63p motorene har jeg forstått.

Utmontering var ikke lett…

Greg Robinson på Turbo-Service (skui) er ekspert på dette området og han er utrolig service innstilt. Jeg snakket med han i sommerferien og han anbefalte å bruke trykkluft til å puffe ventilen i gang med gjenntatte shot. Jeg fikk den til å gå etterhvert, men det var ikke nok til å fikse problemet. Nå var jeg innstilt på å få den ut og bytte den i en ny.

Å få den ut var ikke helt lett faktisk, som bildet viser er det umbrako hode skruer, som man ikke kommer rett på. Jeg prøvde med en avkuttet umbraklo nøkkel men det ga ikke nok kraft. Så prøvde jeg med en lang umbrako nøkkel med kulehode, denne satte jeg skiftenøkkel på og vrei den rett av. Nå gikk jeg i tenkeboksen og kom frem til følgende verktøy:

Gassbrenner, lang umbrako med pipefeste og kuleholde i tysk proff kvalitet, eller så bli det å borre ut hodet på boltene!

Tysk kvalitetsverktøy har jeg tro på, og varme! Åpen flamme skal man være forsiktig med så en bøtte med vann og våte kluter lå klare mens jeg brukte ett speil til å sikte meg inn på boltene. Etter en god oppvarming og ganske bra moment kom de med ett smell! KJempedeilig!

Kan den fungere igjen tro?

Vel hjemme pusset jeg over ventilstang og ventil med crc og pusse klut, sprøytet godt med crc langs stangen og også litt inn i luft tilkoblingen. Men da jeg dagen etter prøvde å få den til å gå med trykkluft satte den seg ganske raskt fast og rikket seg ikke. Jeg prøvde litt med skrutvinge å moe den, men jeg fikk den ikke til å gå igjen. Konklusjonen ble å kjøpe ny, så jeg kontaktet Greg og ba han sende meg en.

Turbo-Service til tjeneste!

Medlemmer av siden: Vi med volvo penta på Facebook får rabatt hos Turbo-service så prisen var iallefall mye rimeligere enn å kjøpe fra volvo penta forhandler. Men Greg mente at det var litt forhastet å gi den gamle opp så lett,og ville gjerne prøve å få den til å fungere.

Så da ble den sendt til dem uten at jeg hadde så stor forventning om at den skulle kunne repareres. Men der tok jeg feil, Greg glassblåste den gullende ren, satte den i skrustikka og moa den 50 ganger ut og inn, så trykkluft 100 ganger til, og den går som den skal! Litt ny lakk fikk den også, så da er det bare og takke og bukke. Prisen var veldig billig også! Vil vel kunne si at dette er service som det er langt imellom å oppleve. Det hadde vært helt innafor å selge meg en ny til en god pris, men å da velge å gjøre dette syns jeg er helt strålende! Hatten av for Greg og Turbo-service!!

Wastegate ute i det fri! Den ser jo ny ut der den ligger, Nye bolter fikk jeg også med!

Innmontering

Innmontering startet med å dokumentere tilstand på turbo og ventil sete til wastegate ventilen. Turbo skovler er litt sotet og det er en del sot også i utløpet, men turbo går fint og det er lite slakk i lager, så håper den holder en stund til. Med riktig ladetrykk så håper jeg den går seg renere etterhvert også.

Ventilsetet er noe slitt, så om den holder tett sånn at turbo leverer trykk nok får vise seg ved prøvekjøringen. Jeg gjorde det rent så godt som jeg klarte med en fille dynket i crc rundt skaftet på ett skrujern.

Selve innmotering hadde jeg gledet meg til og forventet at det ble en liten halvtime med koseskruing. Det ble det ikke, det er trangt og vanskelig å få boltene til å entre. Men tilslutt gikk alle på, og det før omtalte tyske kvalitetsverktøyet gjorde kort prosess med å få satt skikkelig moment på dem. Jeg hadde montert av eksosbendet for å få bedre plass, og det er litt plundrete å få det på plass også, men det gikk etterhvert. Oppstart etterpå for å sjekke at det var tett gikk bra.

Prøvekjøring

Prøvekjøring har jeg ikke gjort enda på grunn av snø og vær. Det blir ekstremt spennende å se om dette ble vellykket. Jeg har hørt at det har vært en annen lyd fra turbo på denne motoren enn den andre, med mere turbo lyd på lavere omdreininger, men dette var nå helt likt på begge maskiner. Jeg velger å ta dette som ett godt tegn og ett forvarsel på at dette blir bra!

Jeg kan ikke få rost nok de folka der…

4 kommentarer til «Bytte eller reperasjon av Waste Gate»

  1. Hei, fint innlegg.
    Jeg har det samme problemer med min styrbord motor (63p) men er litt usikker på om det er waste gate’n egentlig. Har prøvd det meste, men jeg for prøve å skru den ut se om den er i åpen posisjon. For det var det som var ditt problem at den ikke lukket?

    1. Hei Eirik,
      Ja min sto helt fast da jeg begynte å se på den. Når jeg får den opp i plan slik at RPM kommer over 17-1800 så oppfører motoren seg normalt, jeg får max rpm og den går som en kule. Det er naturlig da den i dette området skal stå åpen. Om du ikke har samme symptom så kan det være andre ting. Tips, det er ett annet vanlig problem at mottrykks ventilen på dieselpumpa går slik at det ikke blir riktig arbeidstrykk der. Ellers kan jo også selve turbo være i ustand, eller at det oppstår en lekasje en plass mellom turbo og innsug. Den korte silikon slangen er vist ett vanlig problem barn der. Lykke til med feilsøking og bare spør om du lurer på andre ting. Du kan lett prøve WG med en trykkluft pistol. Den skal gå ganske fint. Du finner en artikkel om det fra sommerferien 2021 her inne.

      1. Takk for gode forslag. Hvorfor jeg ikke er helt sikker på at det er wastegaten oss meg, er at jeg har de samme problemene som deg til 1500 rpm, når han kommer over går den fint men mangler en del turbotrykk på STB og jeg for ikke Max RPM. Hadde wastegaten vært stengt ville jeg hatt en normal maskin over 1700 rpm kanskje litt for høyt turbo trykk også og den ville ha vært ikke hatt problemer å komme seg over 1500 rpm. Kan jo tenkes at den står i en mellom stilling kanskje. Den korte silikonslangen er byttet, har bestilt ny retur ventil på pumpa. Mulig pumpa ikke klarer å holde trykket oppe.

Det er stengt for kommentarer.