Fjällbacka.

Mandag 5 august: Vi kjørte fra Notodden til Fjällbacka som er et tettsted i Tanum kommune. Det ligger ca. 15 mil fra Gøteborg, 16.5 mil fra Oslo og 52 mil fra Stockholm.

Fjällbacka er hovedsakelig kjent som turistmål. Skuespilleren Ingrid Bergman bodde her de gangene hun besøkte Sverige, og det står en byste av henne på torget som er oppkalt etter henne.

Krimforfatteren Camilla Läckberg vokste opp i dette tettstedet og handlingen i mange av hennes bøker er lagt hit. Jeg har lest veldig mange av bøkene hennes og har lenge hatt lyst til Fjällbacka som hun beskriver så idyllisk, på tross av alle mordene som skjer her i bøkene hennes.

Vi hadde forhåndsbooket på Fjällbacka Camping, for vi visste at det er et populært feriemål og ofte fullt.

Jeg hadde mail kontakt med campingen når jeg booket og hun rådet meg til å ta en XL plass, det var vi glade for for mange av plassene er ganske små, men den vi fikk var romslig. Bilen stod på grus og i tillegg hadde vi en ganske stor gressplen utenfor bilen.

Campingen har en veldig koselig beliggenhet og er omkranset av berg, noe som gjør at det er ganske så lunt inne på plassen.

Det er ganske ujevnt terreng her, så mange av plassene er temmelig skjeve, og man må bruke klosser eller støtteben.

Fjällbacka camping:

Pris: 495,- SEK med strøm.

Adresse: Sälviksvägen 70, 457 40 Fjällbacka.

Telefon: 0525-314 90

Mobil: 070-553 14 90

Epost: boka@fjallbackacamping.se

Toalett: Ja

Tømming av gråvann: Ja

Tømming av toalett: Ja

Tømming av fast toalett tank: Ja

Vannpåfylling: Ja

Dusj: Ja, 5,- SEK for 3 minutt. ( Man får en personlig kode i resepsjonen ved innsjekk som man slår inn i dusjen, om man trenger mer enn 3 minutter så slår man den inn på nytt. )

Vaskemaskin: Ja, 40,- SEK. ( Samme system som ved dusj. )

Tørketrommel: Ja, 40,- SEK.

Dette var et veldig greit system og vi betalte ved utsjekk.

Det er to servicehus på campingen, det ene er gammelt og slitt, det er der vaskemaskinen og tørketrommelen er, der henger det lister som man kan booke tid på, dette fungerte veldig greit.

Det andre servicehuset, som var nærmest oss er nytt og fint med fine dusjer og toaletter. Rent og pent er der også.

Det var deilig å komme frem og få rigge oss til, vi var veldig fornøyde med plassen vi fikk.

Det var utrolig varmt så vi satt ikke lenge utenfor bilen før svetten rant, vi bestemte oss derfor for å gå bort å se på badeplassen som er like bortenfor campingen, der var det litt vind så vi ikke avkjølt oss litt.

Det er veldig fint tillaget med en liten strand og gressplener, vannet var ganske grumsete pga mye alger, men temperaturen var bra, vi anslo den til å være ca 20 grader.

Stien bort til badeplassen.

Det er en grei badebrygge der også.

Om ettermiddagen syklet vi bort til Coop som er den butikken som er nærmest campingen, det er ca. 1.4 km dit og fint å sykle.

Vi kjøpte deilig svinefilet som vi grillet til middag.

Hallgeir var veldig fornøyd med maten selv om det kanskje ikke ser helt sånn ut….

Tirsdag 6 august: Nå var det på tide å få vasket klær, vi hadde satt oss på listen kvelden før til to vaskemaskiner og en tørketrommel, de har industrimaskiner som vasker på 40 minutter, så det gikk kjapt og greit og det var deilig å få det gjort.

Deilig å få vasket klær, god klestørke var det også.

Når vi var ferdige med klesvasken syklet vil inn til sentrum der vi bestemte oss for å gå Vetterberget rundt, for å komme opp på Vetterberget må man gå gjennom en smal og trang kløft som heter Kungsklyftan.

Kløften het fra gammelt av Ramneklovan, men etter at Kong Oscar den II besøkte stedet i 1887 og fikk sitt monogram på bergveggen har navnet vært Kungsklyftan.

Noen av scenene fra filmen Ronja Røverdatter er spilt inn her.

Vandringen begynner midt i sentrum, rett bak statuen av Ingrid Bergmann.

Vi har parkert syklene og er klare til å gå.

Det var litt små ekkelt å gå under disse digre steinene som hang i Kungsklyftan.

Det er en del trapper både opp til Kungsklyftan og til Vetterberget, og det er også en del store steiner man må klyve over, men det er en tur som passer for de fleste.

Trappene opp til Vetterberget.
Utsiketen fra Vetterberget.

For å gå Vetterberget rundt gikk vi en stund gjennom en skog.

Dette var en kjempe fin rundtur, når vi kom ned igjen til sentrum var vi innom noen av butikkene som er der. Det var mye salg, men mye var dyre merkeklær, så klesshopping ble det ikke.

Vi fant derimot en skikkelig dill dall durum butikk som jeg bruker å kalle det, den var utrolig sjarmerende og der hadde de veldig mye fint, så der ble det litt shopping.

Her var det mye fint å få kjøpt.

Vi bestemte oss for å ta oss noe å drikke nede i havna før vi syklet hjem, og var så heldige å finne oss en flott plass nede på brygga, det var helt. nydelig å sitte der å se utover den store båthavna og alle båtene.

Her snakker vi livsnytelse på sitt beste.

Når vi kom tilbake til campen etter turen var vi varme og svette så vi bestemte oss for å ta oss et bad, det var deilig og forfriskende, herlig temperatur i vannet.

Denne kule bilen stod oppe på campingen.
Det nyeste servicehuset, der var det også et flott kjøkken med oppvaskmaskin og steikeovn.
Campingen leier også ut noen små, koselige hytter.

Etter badet så syntes vi at det var på tide å skåle med musserende, vi gjorde nemlig ikke det på bryllupsdagen vår.

Om kvelden gikk vi inn til sentrum igjen for å spise middag, vi var innom Resturant Kroken før på dagen og reserverte bord. De har innglasset veranda og det var flott å sitte der å se utover havnen, vi kjøpte hamburger tallerken og det var veldig godt, mye godt tilbehør og nydelig, sprø pommes frites.

Det var en nydelig kveld og en fin avslutning på en herlig dag.

Onsdag 7 august: Været var ikke fullt så strålende, men det var fortsatt veldig varmt selv om det var tildels overskyet.

Vi gikk inn til sentrum for å se på Fjällbacka kirka som ligger sentralt plassert på et høydedrag og er godt synlig.

Kirken ble bygget tidsriktig i 1892 i nygotisk stil. Egentlig ville de bygge kirken i tre men det var mangel på tre i området så det ble for dyrt. Dermed ble det en steinkirke bygget av rød bohusgranitt fra området rundt Fjällbacka.

Det er en fin og ganske enkelt utsmykket kirke.

Etter at vi hadde vært i kirken gikk vi en tur ned i båthavnen, der lå det masse flotte båter.

Kirken sett fra båthavnen.
Fjällbacka er en populær havn for båtfolket.

Resturant Kroken som vi spiste på i går kveld.

Vi tok oss en tur innom Ackes Café og kjøpte oss en is, vi slo til med en Ackes spesial og det var et helt måltid, veldig godt.

En skikkelig party is.

Vi måtte innom Coopen igjen, og tok derfor en litt annen vei tilbake til campen, da fikk vi sett oss skikkelig godt om og Fjällbacka er virkelig verdt et besøk, så utrolig idyllisk og koselig.

En fin badestrand ganske nær sentrum.

Vi nærmer oss campingen.

Resepsjonen.
Man kan leie sykler på campingen.
Jeg er veldig fornøyd med å få shoppe litt dilldall.
Om kvelden kom regnet og vi trøstet oss med rødvin og lakris.

Vi har storkost oss i nydelige Fjällbacka og ser ikke bort i fra at det blir flere turer hit, i morgen går turen videre til Grebbestad.