Etter å ha prøvd ut bobil som en erstatning fra båtlivet, har vi gjort noen erfaringer på hva vi ønsker av en bobil og som vi nå ville gjøre om til virkelighet. Vi fant fort ut at bobil er tingen, og på mange måter bedre enn båtlivet, selv om noen opplevelser på sjøen ikke kan erstattes. Men i allefall er vi nå bobilfolk, og vi planlegger å fortsette med det en stund.
Vi erfarte raskt at en klasse B bil medfører mye begrensninger på hva vi kan ha med på tur, iallefall hvis en også skal ha litt plass. Vi hadde en 7,4 meter Laika, og selv om vi var fornøyd med den på mange områder ønsket vi mere plass og nyttelast. Aller helst ville vi også ha bakhjulstrekk, og ordentlig dobbelt gulv. Vi undersøkte Hymer, Frankia og Concorde men fant ikke noen bil som var helt slik vi ønsket, gitt at budsjettet ikke var uendelig stort.
Men etter å ha sett på forskjellige biler falt Frankia ut pga lav nyttelast, Hymer Starline B680/690 falt ut pga vi opplevde at salongen var litt trang og Concorde pga av gjennomgående høy pris i forhold til alder. Men plutselig dukket det opp en Concorde Carver i Lofoten som var innafor budsjett og alder. Den manglet hydrauliske støtte ben, så det var en av grunnene til at den var gunstig på pris, men også at den hadde av ulike grunner lagt lenge ute til salgs. Selger ville få den solgt og satte ned prisen 100′, og da ble det plutselig aktuelt for oss. Han ville også ta Laika’n som delbetaling, så vi ble enige om handel.
Vi avtalte henting først 15. september i Steinkjer, det ble utsatt pga litt utbedringer på begge bilene, men så fikk vi plutselig vårvær både i nord og her i vest så Saltfjellet kunne krysses. Denne gangen avtalte vi å møtes i Trondheim helgen 29. September, samme helg vi skulle på bobiltreff hos Kroken i Åndalsnes!
Hentingen gikk veldig fint, vi fant tonen med selger og hans bror og fikk det så travelt at det ble ikke hverken bilde eller video av selve overlevering og flytting fra Laika til Concorden.
Nå har vi fått tingene våre på plass og flyttet inn, og kommende helg blir det tur, det gleder vi oss til!
Litt tekniske data: Bilen er 828 cm lang og 238c m bred. Den har totalvekt på 6700 kg, egenvekt på ca, 5000 kg, så masse nyttelast.
Stort oppvarmet lasterom og i tillegg masse luker og plass i mellom gulvene. (Vi kaller det «Kjellern»)
Bilen har bakhjulstrekk med tvillinghjul. Chassis er hentet fra en Iveco Daily 65.
Det er 240 liter vann og gråvann tanker samt 220 liter septikk tank, denne benyttes ved å pumpe innholdet fra kassett over til tank. Kassetten kan tømmes manuelt om det ikke er mulig eller ønskelig å bruke tanken. Drivstofftanken er 160 liter. Det er også fast 120 liters gasstank, i tillegg til plass til 2 flasker i eget gasskap. Satelitt anlegg med parabol antenne, tv, stekovn og ellers alt det vanlige.
Det er Alde vannbåren varme med radiatorer rundt om i hele bilen i tillegg til gulv-varmesløyfe i hele gulvarealet.
Bilen er svært godt bygget; tak, vegger og begge dørker er bygget med aluminium på begge sider av vannfast skummisolasjon. Det gir en meget god isolering.
Vi har stor salong i skinn, stor dusj og ett bra bad er det også. Det merkes uttrolig godt at det er bedre plass i bilen, dels fordi den er helintegrert men også på grunn av Concorde sin plassering av stoler fremme. Det er nesten ikke dashbord og veldig god plass mellom stolene. Veldig rommelig blir det da.
Det er selvfølgelig litt å fikse og endre på, så vi lager noe stoff på det også etterhvert. Her er noen bilder etter innflytting, Evy har pyntet og laget det hjemmekoselig!