Ulefoss via Krekke.

Fredag 26 juli var det endelig tid for sommerferie, Hallgeir hentet meg i Ålesund etter jobb og vi bestemte oss for å ta første natta på Krekke rasteplass. Der var det to plasser igjen når vi kom, og siden Jan Asle og Anne Berit lå ca en time bak oss så var det litt spennende om de også fikk plass eller om noen andre skulle komme dem i forkjøpet. Det gikk heldigvis bra, og vi hadde en fin kveld og natt der.

Vi hadde et stopp på Åndalsnes og et på Dombås før Krekke.

Første stopp hadde vi på Åndalsnes der vi tok en matbit og fikk strekke på beina.

Så klar for ferie nå.

Jeg måtte feire første feriedag med en nydelig croissant med ostekrem og bringebær fra Rykende fersk Boulangerie på Vigra, mmmm…..

Hallgeir hilste på trollet på Dombås.
På plass på Krekke, var godt å få en stopp der.

Lørdag 27 juli: Vi bestemte oss for å kjøre videre rett etter frokost og klokken ni var vi klare, målet for dagen var Ulefoss Brygge. Vi hadde mye fint vær på turen men også noen heftige regnbyger, så gleden var stor når været ble bare bedre og bedre jo nærmere målet vi kom.

Vi var fremme på Ulefoss Brygge klokka 15.00, vi var veldig spente på om der var ledige plasser til oss, for der går det ikke ann å forhåndsbestille og der er bare 12 plasser.

Men det var bare noen få biler der når vi kom så det var ingen problem, heldigvis.

Ulefoss Brygge:

Pris: 250 NOK med strøm.

Adresse: Ulefoss brygge, Øravegen 5

Fylling av vann: Ja

Tømming av toalett: Ja, men tømming er ute av drift i 2024.

Tømming av spillvann: Ja

Søppeltømming: Ja

Toalett: Ja, i sanitæranlegget ved brygga.

Dusj: Ja, i sanitæranlegget ved brygga, koster 50,- NOK pr.dusj, får nøkkel i resepsjonen.

Annet: Kiosk, Resturant og kjøpesenter i nærheten,.

En liten pust i bakken etter turen på butikken.

Søndag 28 juli: Vi våknet til nydelig vær og etter en deilig frokost ute i sola så slappet vi av en stund før vi tok turen opp til Ulefoss sluser, det var stilig å se på at Victoria ble sluset igjennom, og det smakte godt med en forfriskning på Cafe Slusa mens vi ventet på at Victoria skulle komme.

Hallgeir steiker bacon på grillen til frokost.
Her koser vi oss, fått laget oss kjempe fint til med pop up teltet og utsikt over kanalen.

Det er en fin spasertur på ca 15 minutt fra bobilparkeringen og bort til Ulefoss sluser.

Holden hovedgård – gården er fredet og befinner seg i et velholdt parkanlegg. Hovedgården har en sterk tilknytning til Ulefos Jernværk.

Her kommer Victoria inn i Ulefoss sluser.

En kjempe kul Volvo Amason som stod inne på Øvre Verket.
Vi var innom et av galleriene på Øvre Verket, der var det en flott utstilling med pappmache figurer og flotte malerier av Ingunn Moseng.

Etter at vi kom tilbake fra slusene fikk vi en nydelig kveld på bobilparkeringen i sola, det er herlig med sommer.

Det er ei kjempe fin lita badestrand på Ulefoss Brygge.
Herlig med sommer.

Mandag 29 juli: Hallgeir og jeg tok oss en fin sykkeltur Gruveåsen rundt, der var det flott og sykle og nesten ikke trafikk.

Vi syklet forbi en fin liten badestrand.

Etter sykkelturen synst vi at vi fortjente en is fra isvogna, og det var litt av en is, både soft is og to kuler med kuleis pluss en kokosbolle, et helt måltid med andre ord.

Isvogna,

Det var isen sin det.

Om kvelden gikk vi bort til Cafe Slusa der det var spansk aften, det var buffet med masse godt.

Jeg kom ikke på å filme før etter at det var begynt å bli tomt for forskjellig, men det var mye godt å velge i.
De var rause med vinen på Cafe Slusa.

Vi koste oss i pop up teltet om kvelden.

Tirsdag 30 juli: Nok en fin og varm dag, her er noen bilder fra Ulefoss Brygge, det er veldig fint her.

Servicebygget med toalett og dusjer.

Vi bestemte oss for å gå en tur opp til Vrangfoss sluser, som er det største og flotteste av sluseanleggene i Telemarkskanalen. Det består av fem løftekamre med en samlet løftehøyde på 23 meter.

Vanligvis så kan man gå Skaraveien fra Ulefoss til Vrangfoss, men akkurat nå pågår det veiarbeid slik at vi måtte gå et langt stykke langs hovedveien, turen var veldig fin før vi kom ut på hovedveien, med nydelig natur.

Vi gikk en tur opp til Ulefos Hovedgård på veien, det er et kjempe flott anlegg og er regnet for å være empiretidens viktigste arkitektoniske verk i Norge. Dette kunne vi egentlig tenkt oss å sett mer av, men vi ville rekke å se når båtene ble sluset gjennom på Vrangfoss så da var det bare å gå videre.

Byste av godseier Niels Aall som reise hovedbygningen på Ulefos Hovedgaard.

Henrik Ibsen på vei gjennom slusene i Vrangfoss.

Det var en varm tur på 7,63 km, så vi tok oss en forfriskning på Cafeen før vi tok drosje tilbake til Ulefoss.

Om kvelden koste vi oss med Jan Asles eminente julekarbonader til middag, det smakte fortreffelig.

Vi har storkost oss i koselige Ulefoss og i morgen går turen til Notodden og Notodden Bluesen, vi gleder oss.